SLÁNSKÉ NOVINY

Ze Slaného za sportem do celého světa

2011-01-15 10:09:25, - redakce

Před časem oslovila redakce Deníku Sport, resp. její redaktor pan Prachař majitele cestovní kanceláře SLAN tour s žádostí o rozhovor či zodpovězení několika otázek, které se týkají specifického zaměření CK SLAN tour na  zájezdy za sportem. Vzhledem k tomu, že rozhovor otištěný v Deníku SPORT podléhal určitému redakčnímu krácení, přetiskujeme nyní  tento rozhovor v celé nezkrácené verzi. 

Deník SPORT: Jak Vás napadlo začít pořádat sportovní zájezdy?
Ladislav Peška: Mám ke sportu vztah již od mládí, aktivně jsem hrál volejbal, v pozdější době jsem se pak věnoval různé funkcionářské činnosti. Čtyři roky jsem působil jako předseda Českého svazu rychlobruslení a byl i členem Českého olympijského výboru.

CK SLAN  tour jsem založil v roce 1990 a první zájezd "za sportem"  jsme organizovali již v roce 1995 na kvalifikační utkání naší fotbalové reprezentace, tuším že do Skotska. A od té doby se těmto zájezdům  a sportovním událostem věnujeme pravidelně. Nejprve dominoval  fotbal a hokej,  pak se přidaly další sporty - Formule 1, tenis, atletika, olympijské hry atd.

 

Podle čeho vybíráte akce, na které zvete klienty?

Snažíme se do naší nabídky zahrnout všechny sportovní akce, které by mohly být zajímavé pro české či slovenské sportovní fanoušky. Naše nabídka je opravdu rozsáhlá. Na některou sportovní akci, jako např. na MS v hokeji, s námi vycestuje třeba tisíc fanoušků, na jinou jen dva.

Co klientům zajišťujete?

To je specifické, dle zájezdu a charakteru sportovní akce. Některé zájezdy jsou určeny pro tzv. individuální klienty. Pro ně zpravidla zajišťujeme ubytování, letenky a vstupenky. Jiné akce mají charakter organizovaného zájezdu, tam pak mají klienti zajištěno vše, včetně služeb průvodce, transferům, výletů apod. Samozřejmě, jsou i akce, kde nabízíme pouze vstupenky.

Jak vůbec sháníte vstupenky na akce, o které je velký zájem?

To je velmi rozdílné a zpravidla hodně složité. Neexistuje nějaký jasný "recept". Využíváme našich zkušeností z předchozích akcí i kontaktů, které máme navázány po celém světě. Základem je, že většina vstupenek se musí zajišťovat dlouho předtím, než našeho sportovního fanouška vůbec napadne, že se taková akce koná.

Co klienti nejčastěji vyžadují?

V poslední době chtějí na nás nejčastěji  vstupenky na zápasy Premier League. Ty však bohužel samostatně nenabízíme. Je to dáno tím, že na prodej vstupenek na fotbalové zápasy  platí v Anglii poměrně striktní regule, které předprodej vstupenek velmi limitují. Orientujeme se tedy v tomto případě pouze na zájezdy či balíčky "vstupenka + hotel".

 

Jak se kloubí sportovní akce s cestou a ubytováním?

Naprostá většina námi nabízených  akcí se odehrává v zahraničí. Je tedy logické, že sportovní fanoušek se tam musí nějak dostat a zpravidla někde i bydlet. Nabízíme tedy i tyto služby. Je na něm, zda jich využije, či nikoliv.

Doporučujete jezdit "na otočku" nebo na delší dobu?

Tady se střetávají dva faktory. První z nich je  ekonomický. Každý si musí rozhodnout, na co má resp. kolik peněz chce do takového zájezdu investovat.  To my jako cestovní kancelář nemůžeme za klienta příliš ovlivnit. Druhým faktorem je však vlastní zážitek ze sportovní akce. Uvedu to na příkladu našich leteckých zájezdů na Premier League. Můžete si je u nás objednat s 1 noclehem. Znamená to, že ráno přijdete na letiště, kolem poledne přistanete v Londýně, metrem dojedete do hotelu, ubytujete se a hned se vydáváte na stadion na zápas, který začíná např. v 16:00. Po zápase se pak vrátíte do hotelu, někde v jeho blízkosti zajdete na pivko. A druhý den zpravidla jen sbalíte věci  odhlásíte se z hotelu,  vyrazíte na letiště a odpoledne odletíte domů. Na víc prostě není čas.

Mnohem pohodovější varianta je však vyrazit do Londýna alespoň na 2 noci. Zbude vám mnohem více času na to posedět v nějakém pubu s přáteli, projít se po městě, navštívit nějakou atrakci či se podívat i na jiná sportovně zajímavá místa, která Londýn nabízí - např. tenisové kurty ve Wimbledonu, národní stadion ve Wembley apod. Zážitek z takovéhoto zájezdu je rozhodně mnohem hlubší.

Čím jsou pro klienty akce zajímavé kromě sportu?
Dostanete se na místa, která by jste patrně jinak nikdy nenavštívili. Kdo by jinak od nás letěl  např. do Vancouveru, kdyby tam nebyla Olympiáda, či do Abu Dhabi, kdyby tam nebyl závod Formule 1. A samozřejmě atmosféra v dějišti velké sportovní akce. Ta je nesdělitelná a nepřenositelná televizní obrazovkou.  Čím dál více fanoušků navštěvuje sport "na živo" právě proto, že vychutnat si atmosféru velké sportovní události je zážitek na celý život.  Máme řadu ohlasů, ve kterých nám fanoušci sdělují, že jsme jim umožnili splnit si jejich životní sen - např. sledovat našeho tenistu ve finále Wimbledonu nebo vidět naše hokejisty zdvihat pohár mistrů světa nad hlavu, to se vám možná již nikdy v životě  nepodaří. A pokud jste přímo u toho, máte pak pocit, že je to i vaše vítězství, že i vy jste tomu trošku pomohli.

 

Na které akce je nejtěžší sehnat vstupenky, o co je obecně největší zájem a jak dlouho dopředu je třeba zajistit všechny potřebné věci ohledně zájezdu?
Na to se nedá odpovědět jednoznačně, ale na některé vrcholné sportovní podniky je třeba zajišťovat vstupenky případně další služby i třeba rok dopředu. Určitě to jsou např. Olympijské hry, tenisový Wimbledon nebo Formule 1 v Monte Carlu. A pak pochopitelně i některé zápasy anglické Premier League.

 

Kdo Vašich služeb nejvíce využívá?

Máme zhruba tři skupiny klientů. První z nich jsou obvyklí sportovní fanoušci, nadšenci daného sportu či týmu. Další pak jsou ti, pro něž někdo daný zájezd objednal jako dárek - dotyčná osoba jej dostane od svého životního partnera či od kolegů na pracovišti apod.

Třetí skupinou jsou firemní klienti. Řada firem vyhledává tyto sportovní události jako dobrou možnost ocenit své zaměstnance, či pozvat na takovýto zážitek své významné obchodní partnery. 


Jaké nabízíte výhody oproti tomu, když někdo jede na vlastní pěst a má v plánu ušetřit?

Výhoda je především v tom, že máte základní služby již zajištěné. Nemusíte se starat o to, kde budete  bydlet, či jak se dostanete na letiště. A samozřejmě, v případě nějakých komplikací, máte někoho na koho se můžete obrátit a kdo vám pomůže.

Vzpomenu třeba nedávné události v letecké dopravě spojené s výbuchem islandské sopky. Tehdy jsme měli řadu klientů, kterým jsme pomáhali se vůbec dostat domů. Do konce jsme měli nachystán i autokar, který byl připraven vyrazit pro naše klienty do Anglie. I když naštěstí se nám je pak podařilo dostat domů jiným způsobem.

 

Děkuji za spolupráci
František Prachař, deník SPORT