Slánská politická scéna - KSČM

Alternativní studie možností řešení parkování v centru města

Tato studie je odpovědí na návrh části ODS a dalších pravicových stran ve Slaném na vybudování parkovacího domu v centru města, který předložil starosta I.Rubík na jednáním městského zastupitelstva v červnu 2009.

Stávající situace
S obecným nárůstem automobilového provozu v centru města parkuje stále více automobilů. Z části je tento nárůst tvořen parkujícími vozy obyvatel města. Kritický stav v oblasti parkování je však vytvářen hlavně přijíždějícími návštěvníky města. Jedná se především o občany dojíždějícími do Slaného v rámci zaměstnání a dále pak o občany, kteří dojíždějí do města v rámci svých osobních potřeb (návštěva lékaře, nákupy, jednání na úřadech).
Město provozuje v zásadě jen dvě lokality s regulovaným parkováním - parkoviště u Grandu a parkovací místa na Masarykově náměstí.
a) parkovací místa na Masarykově náměstí
K dispozici je cca 100 parkovacích míst. V běžnou denní dobu v pracovní dny je obsazenost parkovacích míst téměř 100%. Menší část z nich je dlohodobě pronajata, především podnikatelům v centru města. Část pak využívají (na základě ročních parkovacích karet) zaměnstanci Městského úřadu Slaný a Policie ČR. Parkování na ostatních místech je zpoplatněno časovou sazbou (uliční parkovací automaty, 10 Kč/hodina, zdarma v mimo pracovní době). Určitým nedostatkem je, že cca 20% zaparkovaných vozů nedodržuje podmínky tohoto parkování (nemá zaplacenu odpovídající parkovací sazbu).
b) parkoviště před hotelem Grand
K dispozici je cca 90 parkovacích míst. V běžnou denní dobu v pracovní dny je obsazenost parkovacích míst téměř 100%. V podvečerních hodinách, resp. v nepracovní dny je obsazenost parkoviště cca 20-30%. Parkování je zpoplatněno jednorázovým poplatkem za vjezd - 20 Kč. Parkovací poplatek je vybírán pouze v běžnou pracovní dobu. Mimo tuto dobu je vjezd na parkoviště a tedy i parkování v zásadě zdarma. Z charakteru automobilového provozu na tomto parkovišti je zřejmé, že jej převážně využívají návštěvníci města.

Návrhy a možnosti řešení
1) Stávající návrhy vedení města
Vedením města byla na jednáních zastupitelstva deklarována situace, že kapacita stávajících parkovišť je nedostatečná. Zároveň byl pro jednání Rady města připraven materiál představující možné lokality řešení parkování na území města. Tento poměrně kvalitně zpracovaný materiál nebyl dosud projednán ani v zastupitelstvu, ani dostatečně široce připomínkován příslušnými pracovníky městského úřadu. Záměrem vedení města je především zpoplatnit dosavadní dosud "volná" uliční parkovací místa v ulicích E. Beneše a Třebízského ("od grandu k sokolovně"). A dále rozšíření počtu parkovacích míst v ulici Brožovského ("od sokolovny k divadlu"). Dle materiálu Rady města by tak mělo vzniknout dalších až 50 parkovacích míst v centru města. Zásadním řešením by však, dle názoru některých představitelů města, měla být výstavba otočného parkovacího domu na současném parkovišti proti Grandu.

parkovací dům - studie Parkovací dům
Dosud známé informace resp. zveřejněné záměry.
Počet parkovacích míst: 136
Náklady na vybudování PD : 100. mil Kč
Předpokládaná výše parkovného : 20 Kč / hodina (v běžnou denní dobu)
Vybudování tohoto PD by tedy navýšilo počet parkovacích míst oproti stávajícímu stavu o 40 míst.
Předkladatelé a zpracovatelé tohoto materiálu se domnívají, že otázky výstavby parkovacího domu, jeho nákladovost a především jeho přínos k řešení celkové situace s parkováním v centru města nebyly zatím dostatečně kvalifikovaně posouzeny a projednány. Tento materiál si tedy klade za cíl pokud možno dostatečně podrobně rozebrat všechny související aspekty výstavby PD, a případně navrhnout i další alternativní a ekonomičtější řešení celé situace.
Hlavní nedostatky předkládaného řešení tzv. otočného parkovacího domu
a) Vysoké investiční náklady
Odhadované reálné náklady na výstavbu PD (včetně odhadu nákladů na případné úvěrové financování) se pohybují kolem 100 milionů korun. Při ročním rozpočtu města kolem 270 mil. Kč to představuje extrémně vysoké zatížení rozpočtu města. Důsledkem by bylo patrně odsunutí nebo výrazné omezení dalších investičních akcí, oprav apod. v horizontu několika dalších let.
b) Vysoké náklady na zřízení parkovacího místa
Vzhledem k tomu, že nový PD by přinesl pouze cca 40 nových parkovacích míst, vychází náklad na vybudování jednoho nového parkovacího místa cca na 2,5 milionů korun! Přičemž zřízení běžných parkovacích míst v jiných lokalitách vychází nákladově na tiscíce, maximálně desetitísíce Kč. Uvažujeme-li tedy průměrnou hodnotu na zřízení jiného parkovacích míst 10.000 Kč, pak je navrhované řešení přibližně 250x dražší, než jiná alternativní řešení.
c) Nejasné provozní náklady
Zatímco provozní náklady běžných "povrchových" parkovišť jsou vcelku zanedbatelné, pak u této takto technologicky náročné budovy budou rozhodně vyšší. Jejich výši však zatím žádná studie či návrh vedení města neuvádí. Přesto, že firma KOMA tyto údaje vedení města poskytla a měly by tak být údajně známé. V případě klasických pozemních parkovišť, a to i tzv. uličních parkovacích automatů, se jejich provoz zaplatí z vybraného parkovného a navíc ještě určitou částkou přispívají do příjmové stránky městského rozpočtu. V případě PD je však nebezpečí, že příjem z parkování ani nepokryje provozní náklady tohoto objektu. Přímé provozní náklady (el. energie, běžná údržba, pojištění objektu i případných škod aj.) se pohybují cca v relaci 500.000 Kč/ročně. K tomuto je pak dále třeba započítat náklady pracovníků, zajišťujících celkovou agendu parkoviště - odhad 800.000 Kč ročně. Celkové provozní náklady odhadujeme tedy ve výši 1.300.000 Kč
d) Trvalé řešení
Zatímco vyčleněný prostor běžného povrchového parkoviště lze v podstatě kdykoliv využít i jiným způsobem, tedy změnit účel jeho využívání např. na výstavbu jiného potřebného objektu, pak výstavba železobetonového PD bude trvalým řešením na desítky let v centru města. Je otázkou, zda takto definitivně rozhodnout o v zásadě jediném volném prostoru v centru města v této chvíli. Např. i s ohledem na zatím jen hrubé obrysy stavby v jeho sousedství.
e) Technická propustnost parkování
Udává se, že doba potřebná na automatické zaparkování jednoho vozu činí 3 minuty. Dá se předpokládat, že tato omezená "propustnost" na vjezdu do PD bude způsobovat kolapsové stavy a to především v ranní špičce v běžné pracovní době (tj. cca mezi 07.00 - 08.30), případně v době konání akcí v Grandu - v období tanečních a plesové sezony, takřka každý pátek a sobotu večer. Většina účastníků přijíždí na místo akce cca 30 - 15 minut před začátkem. Při příjezdu pouhých 25 aut v tomto rozmezí, bude většina z nich čekat na zaparkování 45 až 60 minut, což je naprosto nereálné. Ještě horší situace by nastávala v době ranní špičky. Předpokládejme, že v této době bude najíždět do PD kolem 60 aut (každodenní běžná obsaszenost současného parkoviště u Grandu v ranních hodinách). Pak by museli řidiči čekat na zaparkování 1 až 2 hodiny! Následná fronta čekajích vozidel by patrně zablokovala průjezdnost celé křižovatky u Grandu.
f) Ekonomické hledisko parkování z pohledu řidičů
V současné době parkuje řidič na parkovišti u Grandu za 20 Kč /den. V návrhu vedení města se uvažuje o obdobné sazbě, ale hodinové! Takže např. občan, přijíždějící do Slaného do zaměstnání, který doposud platil za parkování týdně cca 100 Kč, by musel rázem platit částku přibližně ve výši 1000 Kč týdně. Je pochopitelné, že většina řidičů by začala hledat jiné aletrnativní (levnější) možnosti parkování. Dá se tedy očekávat, že využitelnost PD k takovémuto vícehodinovému parkování by výrazně poklesla.
g) Technická spolehlivost
Vzhledem k tomu, že se jedná doposud o málo ověřené technické řešení, je nutné očekávat i různé technické problémy, které u jiných typů parkovišť prakticky neexistují. Nejčastější závady jsou způsobeny tzv. nezajištěním vozidla (tj. vozidla se při přepravě uvolní a následně může dojít k poškození přepravního mechanismu). A dále pak zejména v zimním provozu může docházet k zamrzání některých částí mechanismu především v důsledku zanešení či navátí sněhu (např. sníh na vjíždějících vozidlech), jeho následném odtátí a zatečení vody do mechanismů PD či elektroinstalace, která při případném dalším zamrznutí může způsobit nefunkčnost celého mechanismu.

Jako doplněk ještě dvě informace:
- v ČR existuje dosud pouze jediný parkovací dům tohoto typu, který firma KOMA provozuje jako "experimentální".
- město Kladno nabídlo pozemek u Kulturního domu na Sítné k vybudování parkoviště stejného typu, ale žádný soukromý subjekt na tuto nabídku nereagoval především s ohledem na celkovou ekonomickou nenávratnost tohoto projektu.
Z výše uvedených údajů se nám jeví vybudování PD ve Slaném jako velmi problematické a z pohledu města, jeho obyvatel a návštěvníků jako nevýhodné. V tomto kontextu tedy předkládáme alternativní návrh řešení dané situace.

Alternativní návrh řešení parkování v centru města
Alternativní řešení je rozloženo do 2 základních etap
1) Úpravy stávajícho parkoviště u Grandu
a) V návaznosti na zpoplatnění uličních parkovacích míst v ulici E. Beneše a Třebízského, nebo i bez ohledu na tuto akci, instalovat na vjezdu a výjezdu parkoviště parkovací automat a parkovací závoru. Tímto opatřením se dosáhne minimálně dvou cílů: - nebude docházet k tomu, že jsou zde parkována vozidla na tzv. dlouhodobé stání bez toho, aby jejich majitelé platili jakékoliv parkovací poplatky. - bude možné různě volenou sazbou parkování částečně regulovat obsazenost tohoto parkoviště. Např. bude moci být nastaven noční režim - parkování zdarma, nebo akce 1 hodina parkování zdarma, či progresivní sazba za parkování delší než např. 3 hodiny, odlišné sazby parkování v pracovní dny a o víkendech apod. Předpokládaná výše investice : cca 500.000 Kč (odhad, je třeba zpřesnit) Je předpoklad, že tato investice by se vrátila po 1 roce provozu parkoviště.
Toto technické opatření navrhujeme k realizaci neprodleně.
b) V případě, že se ukáže, v návaznosti i na dalších řešení v otázce parkování, že je potřeba navýšit kapacitu tohoto parkoviště, je možné úpravou parkovací plochy zvýšit počet parkovacích míst cca o dalších 20 míst. Toto opatření by si však patrně vyžádalo zpevnění celé plochy (asfalt?) s možností vyznačení parkovacích míst.
2) Zřízení záchytného parkoviště v bývalém areálu Technických služeb, Nosačická ulice
Na volných prostorách by bylo možné zřídit minimálně 40-50 parkovacích míst. Po demolici objektů nevyužívaných skladů i dílen by se tento počet mohl dále navýšit.
Tato lokalita je ve srovnatelné vzdálenosti k řadě míst (Nemocnice, městský úřad, náměstí T.G.Masaryka), jako parkoviště u Grandu. Zřízením těchto parkovacích míst se v podstatě dosáhne stejného efektu, jako výstavbou parkovacího domu za min. 100 mil. Kč. Možnost realizace je prakticky okamžitá, areál je v majetku města a v současné době není využíván. Nutné investiční náklady minimální, cca do výše 250.000 Kč Následně by bylo vhodné provést dodatečné technicko-estetické úpravy areálu.
3) Vybudování nového parkovacího pruhu v ulici Havířská
Tato možnost je rovněž nenáročná na vstupní investice a možnost její realizace je velmi rychlá. Je zde však nutná součinnost s vlastníkem komunikace. Tato lokalita "U brodu" rovněž splňuje požadavky na vzdálenost parkování od důležitých úřadů a institucí ve městě.
Vybudováním dalších parkovišť, ať již v areálu Technických služeb či v ulici Havířské, by bylo možné do těchto lokalit přesunout parkování pro držitele trvalých parkovacích karet (především zaměstnanci MěÚ Slaný a Police ČR). Tímto opatřením by se tak zvýšila dostupnost parkovacích míst na slánském náměstí pro běžné denní návštěvníky města.

Výše uvedené návrhy jasně ukazují možnosti alternativních řešení a jsou zřejmým příkladem, jak docílit stejného efektu ve smyslu řešení parkovacích míst, jako u parkovacího domu, ovšem za zlomek jeho pořizovací hodnoty (cca do 1 milionu korun v první etapě řešení) a bez doprovodných negativních efektů.

Zpracováno : 1.8.2009
Zpracoval : RNDr. Ladislav Peška (KSČM), ve spolupráci s JUDr. Tomášem Richtrem (ODS)
Tato studie byla doplněna v září 2010.