SLÁNSKÉ NOVINY

Jak zachránit parkovací dům?

2013-06-14 16:16:14, - redakce

Aktuální fakta: V měsíci květnu zaparkovalo ve slánském parkovacím domě v průměru 7 aut denně.

Parkovací dům je tady a bude tady stát nejméně dalších 500 let. Tedy pokud se někdo jiný nerozhodne jej zbourat. Je velmi pravděpodobné, že  v této době, tedy za několik staletí, si obyvatelé  Slaného  marně budou klást otázku, proč radní města budovali tak nákladnou stavbu za tak nicotným účelem. V této době už nebude ani ropa, ani z ní vykrakovaný benzín či nafta a tím méně pak nějaké automobily.
 Ale kritizujme něco,  čemu sami nerozumíme! Co třeba pyramidy v Egyptě? Také spousta kamení na sobě a uvnitř jen jedna malá komůrka o velikosti pár metrů.  Jenže tehdy o těchto stavbách, které díky své ekonomické náročnosti významně přispěly k zániku egyptské říše, rozhodoval faraón, což byl de facto nejvyšší bůh na Zemi. Čtenáři, který by nebyl zcela seznámen s místními poměry jen pro úplnost informace připomenu, že ve Slaném nemáme faraóna, ale starostu Rubíka.

A tak si položme otázku: Co s parkovacím domem, když v něm nikdo neparkuje?

Ovšem ještě předtím by bylo dobré vyjasnit otázkou jinou: Proč já? Tedy proč  právě já, veřejnosti dosti známý odpůrce výstavby parkovacího domu se zabývám otázkou, jak jej zachránit?  No prostě proto, že jednou již starosta a rada města za tento dům utratily 100 milionů korun. Město díky jejich hloupému rozhodnutí zabředlo do obrovských ekonomických problémů a každá další ztráta, kterou parkovací dům nepochybně dle současného řízení města bude generovat, jen a jen problémy města a tím potažmo i všech jeho občanů prohloubí.  A protože i já bydlím ve Slaném, tak se mi tento vývoj nelíbí.

Takže co s parkovacím domem? Resp. přesněji, jak minimalizovat ztráty, které parkovací dům každý měsíc generuje. Odhad roční ztráty tohoto objektu, při současné úrovní provozu a obsazenosti se pohybuje v relaci 2 až 3 miliony korun ročně.
Jaké máme možnosti  tuto ztrátu snížit či dokonce změnit v kladný hospodářský výsledek? Napadá mne hned několik možných řešení.

1) Nulová varianta
Úplně nejjednodušší a nejefektivnější by byla tzv. nulová varianta. Tedy parkovací dům prostě zavřít.
K řešení parkování v centru města jeho vybudování nikterak nepomohlo. Naopak! Tento objekt celou situaci s parkováním v centru Slaného jen zkomplikoval. Občané Slaného, ani jeho pravidelní návštěvníci v něm parkovat nechtějí a za současných podmínek ani nebudou. Takže když uzavřeme jeho parkovací část, odbouráme tím i většinu nákladů na jeho provoz. Zůstane nám jen nájemné za pronájem Komerční bance a tedy de facto čistý zisk ve výši cca 500.000 Kč ročně. Stačilo by tedy pouhých 200 let, a náklady na vybudování parkovacího domu budeme mít zpátky.

2) Ať platí radní
Princip tohoto řešení je jednoduchý. Ať ztrátu PD hradí ti, kteří tak usilovali o jeho vybudování. Konkrétní osoby, které si výstavbu tohoto objektu prosadily,  jsou dosti dobře známy. Často se hovoří o politické odpovědnosti. Bylo by tedy zajímavé konfrontovat tyto osoby s jejich odpovědností v daném konkrétním případě.
Pochopitelně, že by jejich příspěvek musel být ryze na dobrovolné bázi. A asi by nepokryl více, než nějaký zlomek provozních nákladů tohoto objektu. Ale mezi slánskou veřejností by to byla dozajista velmi populární varianta. I když  její prosazení není patrně příliš reálné. Zkusím to opatrně na nějaké příštím zasedání městského zastupitelstva navrhnout.

3) Pronájem
Elegantní řešení by bylo pronajmout PD firmě, která jej vybudovala. Tedy firmě KOMA. A to klidně jen za symbolickou jednu korunu ročně a třeba na deset, dvacet let. Ať tato firma ukáže, zda je její řešení životaschopné. Městu by zůstal příjem odpovídající nulové variantě a navíc by zůstala zachována i možnost parkování. 

4) Reálné ceny parkovného
Čtenář (= rozuměj zde mám na mysli běžného čtenáře webového portálu Slánských novin. Nikoliv osobu, která používá stejnou přezdívku  na diskusním foru "slánsko", a která patří mezi vytrvalé obhájce skvostné myšlenky parkovacího domu. I přes široce publikovaná fakta o jeho zbytečnosti.) snad již nahlédl, že předchozí návrhy řešení předkládám s trochou nadsázky. Byť každá z nich je proveditelná. Tuto poslední možnost však myslím zcela seriozně.
 
Občanům města vadí na parkovacím domu především dvě věci:
a) jeho provozní nespolehlivost
b) vysoké ceny parkovného
Minimálně ten druhý problém je řešitelný  na úrovni vedení města. A nemuselo by se jednat hned o nějaké dramatické snížení cen parkovného. Ale co třeba zavést několik cenově výhodných karet, které by parkování v PD učinily pro občany a návštěvníky zajímavějším?
Např. tzv. "noční karta"  by mohla občanům, např. za poplatek 300 Kč měsíčně umožnit parkování v PD přes noc, resp. např. od šesti hodin večer do osmi hodin ráno. Víte, že v měsíci květnu přes noc zaparkovali svůj osobní vůz v parkovacím domě pouze 2 motoristé? A vzhledem k tomu, že se jednalo o víkend tzv. Napoleonských válek, pak se s největší pravděpodobností jednalo o nějaké vzdálené návštěvníky či hosty tohoto programu. Tedy žádný slaňák neparkuje přes noc v parkovacím domě!  I přes tuto skutečnost si však myslím, že řada občanů, kteří jaksi z donucení  parkují na ulici, by možnost zaparkovat jejich vůz v relativně chráněném prostředí za rozumný poplatek přivítala.
Nebo jiná možnost, tzv. "návštěvnická karta", by mohla občanům, kteří dojíždí do Slaného pravidelně, nejčastěji za prací, umožnit výhodné parkování v běžné pracovní dny a v běžnou pracovní dobu. Samozřejmě, ne za 180 Kč den, ale např. za 500 Kč na měsíc. Myslíte si, že by o ni nebyl zájem?
Ano, v prvé fázi by asi příjem z těchto karet nepostačil na úhradu celkové měsíčním ztráty z provozu parkovacího domu, ale rozhodně by se tato  ztráty výrazně snížila. 

5) Co napadá vás?
Nemám patent na rozum. Tak co napadne vás, vážení čtenáři a slánští občané? Máte nějaký námět, jak pomoci vašemu parkovacímu domu a tím i vašemu městu? Pokud ano, pošlete jej na adresu redakce Slánských novin.


Ladislav Peška
občan Slaného

P.S.
Pokud si někdo myslí, že když může cestovní kancelář SLAN tour s velkým úspěchem již přes dvacet let prodávat zájezdy za poznáním krásných staveb šíleného krále Ludvíka Bavorského (podrobněji zde: http://www.slantour.cz/zajezdy/zobrazit/bavorske-hrady-a-zamky ), díky jehož rozmařilosti Bavorské království skončilo bankrotem,  že by bylo možné se stejným úspěchem organizovat zájezdy zaměřené na návštěvu slánského parkovacího domu, tak vám chci říci, že jsem tento návrh již posoudil a vyhodnotil aktuálně jako ekonomicky nereálný. Ovšem možná za 200 - 300 let ..., kdo ví?