SLÁNSKÉ NOVINY

Metro ve Slaném

2014-04-01 07:27:22, - redakce

Po té, co se  slánské radnici podařilo, díky manažersky perfektně zvládnuté akci "Parkuj skoro zadarmo", zvýšit průměrný denní počet zaparkovaných vozů v parkovacím domu  ze 3 na 5, začala spřádat další smělé plány.

Redakce Slánských novin tak může svým čtenářům přinést, jako první informační medium ve Slaném, zcela  utajovanou informaci, že na slánské radnici se připravuje projekt výstavby metra ve Slaném!
Uvažovaná trasa A by měla vést ze stanice Stadion (VSH, plavecký bazén, atletický stadion, fotbalový stadion, umělka), přes Hlavní nádraží a Grand k Muzeu. Končit by pak měla ve stanici Háje.
V plánech slánské radnice je však i prodloužení trasy A ze stanice Háje až do stanice Linet. Tato část by však byla postavena ve stylu "light rail train", tedy ve variantě povrchové dopravy, nikoliv jako podzemní klasické hloubené metro, které povede pod centrem Slaného. Navíc, slánské metro bude plně automatizované a bezobslužné.
Slaný by se tak mělo stát prvním městem České republiky, jehož občanům bude tento moderní způsob městské dopravy sloužit. Obdobný systém je zatím v Evropě používán pouze v Londýně a to jen na malé části londýnského metra v oblasti Docklands.

Způsob financování a celková cena stavby zatím nebyly a patrně ani nikdy nebudou zveřejněny. Ale na chodbách slánské radnice se proslýchá, že nejmenovaný člen Rady města (SŠ) se nechal slyšet, že když jsme dokázali zafinancovat parkovací dům, tak tohle už bude úplná prkotina. Vždyť se jedná jen o necelé 3 kilometry kolejí.
Projetkový manažer radnice (MG) pak neoficálně  redakci SN prozradil, že v projektu se počítá s využitím  starých nepoužívaných tunelů po slánském dolu z 80. let. Což by mělo celý projekt výrazně zlevnit.
Jiný člen Rady (LS) se nechal slyšet, že v rámci výstavby metra by se mohlo vytěžené uhlí prodat na komoditní burze a z výtěžku prodeje tak částečně hradit náklady na výstavbu.

Celosvětově proslulý slánský podnikatel (ZF)  učinil veřejný příslib, že pokud radnice  zrealizuje prodloužení trasy metra A až do stanice Linet, nechá na náklady vlastní firmy upravit okolí stanice a zajistí  výsadbu okrasných dřevin a travních porostů. Samozřejmě, pouze za předpokladu, že na to dostane minimálně 50% dotaci z fondu životního prostředí.
Zcela nový předseda nejmenované politické strany (MH) ocenil tento přístup jako vzor příkladné spolupráce mezi veřejnou správou a uvědomělými slánskými podnikateli.

Slánsým novinám se podařilo získat i vyjádření potenciálního zahraničního investora (XiY), který naší redakci řekl asi toto: "Tôi chỉ là một người gác cổng và những điều như vậy, tôi không thể không bình luận." Bohužel, zatím se nám nepodařilo zjistit, co tím daný investor vlastně mínil. Ale na překladu jeho odpovědi intenzivně pracujeme.

Jeden z opozičních slánských politiků (LŠ) se nechal slyšet, že i čestný předseda jeho strany má občas taky takové šílené  nápady, ale takovouhle volovinu, že ještě od nikoho neslyšel.
Inu, demokraticky připusťme, že každý občan má právo na Slánských novinách prezentovat svůj názor, i když s ním redakce SN nemusí vždy souhlasit.

Jiný slánský levicový opoziční politik (LP) vyslovil obavu, aby v rámci projektu výstavby metra zbyly také peníze na pořízení příslušné vlakové soupravy, neboť jak dobře víme (citace) "V případě rekonstrukce atletického stadionu či výstavby parkovacího domu se na řadu důležitých věcí zapomnělo, a tak vlastně do dneška pořádně nefungují."

Nejmenovaný představitel občanského sdružení (PZ) se nechal slyšet, že jej zajímá především čas na vypravení vlakové soupravy a pak také doba stání vlaku v jednotlivých stanicích zvažované trasy. Aneb, jak prohlásil v regionálním zpravodajství ČT: "Budeme velmi bedlivě kontrolovat, aby slánské metro opravdu splňovalo plánované časy drážního grafikonu."

Jiný nejmenovaný představitel jiné slánské politické strany (JP) se nechal slyšet, že jej by nejvíce zajímalo, zda hnací agregát vozů metra bude na střídavý či stejnosměrný proud.

Nejmenovaný představitel radnice (JH) ujistil na utajeném jednání koaličních zastupitelů, že o dodavateli vlakové soupravy není zatím rozhodnuto a samozřejmě proběhne výběrové řízení dle zákona o veřejných zakázkách. Ale s ohledem na specifický rozchod kolejí ve slánském metru je  mu známa zatím jediná fima, která vyrábí vlakové soupravy s tímto rozchodem, a tak je možné předpokládat, že vítězem výběrového řízení se stane firma AMOK ze severomoravského kraje, s kterou má slánská radnice dlouhodobě dobré zkušenosti a nadstandardní vztahy. A jak mimo záznam dodal: "A to bych se na to podíval, kdyby ne!"

Předseda jedné z nejstarších levicových stran ve městě (RK) prohlásil, že podle jeho názoru, jeho strana podpoří vše, co je pro lidi.

Pracovník odboru správy majetku slánské radnice, který si nepřál být jmenován (ani naznačován)  připustil, že firma BIVOJ, kterou nedávno založil s jedním slánským podnikatelem, je horkým favoritem na získání licence na výrobu a prodej jízdenek na slánské metro. "Vzhledem k tomu, že se jedná o podlimitní zakázku, není třeba žádného zbytečného výběrového řízení. Náš odbor již připravil příslušnou smlouvu a čekáme jen na zvolení nového starosty města, aby tuto smlouvu podepsal. Předpokládáme, že smlouva bude uzavřena na dobu určitou do roku 2045 s možností prodloužení o dalších 25 let. Náš odbor zastává názor, že příležitost má dostat každý a rovné podmínky jsou u takové zakázky naprostou  samozřejmostí."

Člen parlamentu České republiky ze slánska (SB) se již nechal slyšet, že on je připraven kdykoliv převzít záštitu nad celým projektem a aktivně se přihlásil do pozice stát se výpravčím prvního vlaku metra, který bude vypraven ze stanice Stadion (nebo Háje, o tom zatím není rozhodnuto, poznámka redakce).

Bývalý člen parlamentu České republiky ze slánska (JD) nechal po městě rozvěsit plakáty s jeho fotografií a oznámením, že pokud by se opět stal členem vlády, bude pochopitelně usilovat o post ministra dopravy. A z toho titulu učiní vše, aby metro ve Slaném vzniklo. A pokud by se snad ministrem dopravy v nejbližším desetiletí nestal, je připraven podpořit tuto myšlenku jako starosta města. "Ostatně", dodal v rozhovoru s občany města, "všichni dobře vědí, že jsem byl nejlepším ministrem školství České republiky."

Další bývalý ministr ze slánska (VT) neoficiálně prohlásil, že je připraven vyjednat mimořádně výhodné úvěrové podmínky u jedné nejmenované japonské banky. A navíc, že je ochoten se i vzdát poloviny své obvyklé provize za zajištění tohoto úvěru ve prospěch občanů města. A to už by si každý občan měl uvědomit, o kolik peněz tak přijde, a že  tak ON nikdy nepřestal být Opravdu Důvěryhodným Státníkem.

Nejmenovaná občanka města, jejíž plné jméno, adresa, bydliště, datum narození, telefonní číslo, emailová adresa a sexuální orientace je redakci Slánských novin známa, kterou oslovil redaktor SN v nedlouhé frontě na sociální dávky na městském úřadu sdělila, že jestli si někdo myslí, že její starej půjde jezdit s tím z..... vlakem, tak je to naprostý b.... a h..... A ať mne nikdo nes.... a táhněte s tím metrem do p......

Jeden z členů vedení města (MH) dementoval pro SN informaci o plánech na výstavbu metra s tím, že se jedná pouze o záměr, který by samozřejmě musel být nejprve projednán v zastupitelstvu města pak případně schválen nebo shozen ze stolu. Ale že do rozpočtu na příští rok požaduje navýšení kapitoly  na investiční výstavbu o blíže neurčenou sumu.

Předseda finančního výboru (PV) oznámil, že vzhledem k tomu, že městské zastupitelstvo snížilo odměny členů výboru, které si sami stanovili,  na polovinu, nebudou se členové finančního výboru  plány na výstavbu slánského metra zabývat.

Známý slánský finanční expert (VD) spočetl, že město Slaný bude potřebný úvěr na výstavbu metra splácet minimálně do roku 2137 až 2138. Což zase není tak dlouho, jako např. město Praha, které ho patrně nesplatí nikdy.

Slánský zastupitel a bývalý místostarosta města (PB) prohlásil, že pokud nebude metro prodlouženo i do přidružených obcí, především pak Trpoměch, pak on pro něj hlasovat nebude. A to z principiálních důvodů.

Bývalý místopředseda jedné místní pravicové strany (LS) navrhl, aby stanice GRAND byla přejmenována na stanici PARKOVACÍ DUM  IVO RUBIKA. Redakce Slánských novin však upozornuje, že tato informace nemohla být ověřena z nezávislých zdrojů, protože zápis ze schůze této strany se ztratil neznámo kde.

Město Slaný navštívil pan Okamura, který údajně prohlásil, že pokud by se měla přejmenovávat nějaká stanice metra, pak by se tak mělo stát pouze a jedině na základě referenda všech občanů města. V této souvislosti pak též uvedl, že on je připraven požádat o trvalý pobyt na slánské radnici a dostavit se k tomuto referendu jako první ze všech občanů města.
Představitel jiné menší politické strany toto komentoval, že on je také pro referendum, ale nikdy za takových podmínek, jaké si představuje pan Okamura. (V tomto případě se však nejednalo  o politickou stranu etablovanou ve Slaném a proto není třeba brát tento výrok příliš vážně. - poznámka redakce SN)

Přední slánský právník (TR) prohlásil, že jemu by se líbila varianta prodloužení metra až na letiště v Ruzyni, a že stavět metro do Linetu tak to tedy jen přes jeho mrtvolu.
Na schůzi místního sdružení jisté politické strany se pak několik členů nechalo slyšet, že přání jejich spolustraníka se dá docela lehce zařídit. Redakci SN se však zatím nepodařilo zjistit, co přesně tím představitelé této strany mysleli. Šetřením SN však bylo zjištěno, že dotyčný právník se v posledních dnech v místě svého pobytu nezdržuje.  


Pro ty čtenáře, kteří rádi hledají mezi řádky, máme ještě jednu zdánlivě nesouvisející informaci:

Před několika dny se do budovy městského úřadu, těsně před koncem pracovní doby (tj. asi v půl jedenácté dopoledne) dostavil zástupce místní stavebně investiční skupiny a setkal se zde s blíže neurčeným představitelem města, s kterým údajně projednával možnost odprodeje rozestavěného objektu v Třebízského ulici. Dle názoru nezávislých odborníků radnice je tento objekt velmi vhodný pro rozšíření dopravní infrastruktury města.  Dobu návštěvy je možné dohledat na záběrech bezpečnostních kamer městské policie. Bohužel, zvukový záznam se po úvodním "Nazdar Kolibříku ..." dále již nezachoval.

Tiskový mluvčí policie České republiky oznámil, že odbor hospodářské kriminality zahájil vyšetřování ztráty zvukových záznamů z návštěvy zástupce skupiny investorů na slánské radnici. Zároveň též uvedl, že toto vyšetřování bude odloženo nejpozději do června 2015.

Zástupce městské policie (nebo někdo, kdo se za něj vydával) oznámil, že žádný takový záznam nikdy neexistoval, a proto se nemohl ani ztratit, ani nalézt. A to především proto, že bezpečnostní kamera na slánském náměstí již 2 roky nefunguje, což je ovšem zcela důvěrná informace, o které nikdo neví.

Tiskový mluvčí policie ČR následně oznámil, že vyšetřovatelé odboru hospodářské kriminality zkoumají možnost překvalifikovat  tento skutek na trestný čin zanedbání povinností při správě cizího majetku.

Velitel městské policie oznámil, že kamera na náměstí nefunguje proto, že ji před časem někdo ukradl.

Na okresní oddělení Policie ČR bylo v uplynulých dnech doručeno oznámení o podezření ze spáchání  trestného činu krádeže blíže nespecifikovaného předmětu z majetku městské policie na neznámého pachatele.

Do redakce SN se včera ve večerních hodinách dostavil jistý LG, který prohlásil, že on ani Ištván to nebyl, kdo by tu kameru ukradl, ale že za tři tisíce korun poví, kde je. Toto své sdělení požadoval umístit do rubriky "neplacená inzerce" na portálu www.slanske-noviny.cz .
Redakce SN si vyžádala právní rozbor, zda by tímto oznámením nedošlo k narušení probíhajícího vyšetřování policie ČR.



1. dubna 2014